tirsdag 14. oktober 2008

Er du sosialist?


Jeg gikk rundt og tralla på en vise som jeg ikke husker navnet på, og da kom jeg på hva mitt neste innlegg her skulle være. Om politikk! Yes, høres kjedelig og tamt ut, men det er hva du gjør det til.


Det er faktisk først nå jeg har begynt å interessere meg smålig for politikk, men jeg er ennå ikke sikker på om jeg skal melde meg inn i et parti eller ikke, eller kanskje bare iakta det hele og prøve å finne ut hvilket parti som jeg burde gå for.
Jeg har hatt noen litt kommunistisk-inspirerte tanker og leser mye av forskjellige kommunistiske websider og Klassekampen som i bunn og grunn er et leseverk for personer med et relativt større forhold til kommunisme enn den vanlige menigmann.


Det er jo interessant å lese om slike ting, og det virker som om det ennå er partier og personer som prøver å innføre visse kommunistiske aspekter inn i samfunnet, som å beholde skatt, ingen karakterer på skolen (noe som i seg selv er ganske dårlig) og lignende. Men det jeg har tenkt over er at det er INGEN, absolutt INGEN som er villig til å innføre et totalt og radikalt kommunistisk styre.




Før jeg fortsetter, vil jeg understreke at selvom jeg er for visse aspekter ved kommunisme (mest det aspektet der man skal hjelpe hverandre og at et kollektivt fellesskap skal kunne løfte seg oppover sammen), så vil jeg vel si at hvis noen får et inntrykk av en aggressiv og radikal kommunistisk holdning fra min side, så er det bare å ta det med ro. Jeg spiller radikal kommunist bare fordi det terger noen veninner av meg, så jeg er ganske nøytral når det gjelder politikk.

Grunnen til at ingen vil innføre et kommunistisk styre i Norge, er enkelt og greit fordi kommunismens grunnregler ikke fungerer i praksis, og fordi kommunisme blir sett på som Fanden selv, og folk er redde for slike radikale regjeringer ,- og med god grunn. Stalin drepte jo vel noen titalls millioner av sine egne innbyggere ved å la dem faktisk tro på at Stalin faktisk var kommunist, noe han egentlig ikke var. Han utnyttet makten. Så hvis det er noen som er kommunister idag, så er de antakeligvis leninister eller marxisister, der man heller ser til kommunisme som en løsere og mer diffus livsvei. Det er den veien jeg velger å ta hvis jeg noensinne skal ytre meg om å være en slags kommunist.

Kommunismen fungerer ikke i praksis, men hva hvis man tar deler fra den, og blander sammen med kapitalismens mange goder? Det finnes mange eksempler på slike tilfeller, f. eks... uhh, Norge? Det er riktig, min venn, Norge har en såkalt blandingsøkonomi, som betyr enkelt og greit at vi har tatt de gode sidene fra både kommunisme og kapitalisme, og man ser jo resultatet nå ,- et av de beste landene å bo i, og ifølge FN, det 2. beste landet å bo i (i hele verden) etter Island.

Det er egentlig feil at man ser på kommunismen som et onde, fordi helt i begynnelsen, var det de mest intellektuelle og smarte personene i verdenshistorien som var kommunismens stamfedre.
Folk som Stalin og Mao har griset til kommunismens rykte ved å være trigger-happy og likvidere sine egne folk.
Kommunisme bygger på at alle skal være like, egentlig fordi man før i tiden ville få bort de adelige og alle slike sosiale klasser, også kalt føydalisme. Arbeiderne skulle komme fremfor alt, men på et visst punkt gikk man feil vei og tok kommunismen for bokstavelig talt.

For man skal absolutt ikke følge kommunismen til punkt og prikke, for da går det ille.
Man skal ikke være like, det er imot menneskets natur, for vi fyller hverandres mangler og svakheter. Men når en anti-kommunist legger fram et slikt argument, har vedkomne misfortstått.
Kommunismen mener ikke at alle skal være like med tanke på personligheter, jobber, lønn og så videre, men heller at alle skal få samme gode tilbud, har samme krav og samme rettigheter!

Jeg mener også at for hver dag som går så tenker vi på USA som en god og ren nasjon.
Ikke vær naiv!
Har du sett USAs mangler? USA driver et skikkelig kapitalistisk styre der i mange tilfeller gjerrighet og griskhet regjerer. Helsesystemet i USA suger.
Hvis man er fattig i USA og faller utenfor systemet, blir man i mange tilfeller boende utenfor systemet.
Hvis man er fattig i USA, har en dødelig sykdom og man trenger en operasjon, hender det ofte at man ikke får operasjonen og "dør foran brødboksen" fordi legene nekter å operere deg fordi du ikke har råd til operasjonen.

USA har også et økonomisk styre som lar privatpersoner få kontroll over store firmaer, som sykehus, veibaner, drosjeselskap og alle andre offentlige tjenester. Systemet blir for fritt, etter min mening, og lager vei for griskhet og gjerrighet fra privatpersoner som eier store firmaer.

Det er resultatet av et 100% kapitalistisk styre.

I Norge, på den andre side, har vi en blanding av kommunisme og kapitalisme, som videre sier at alle offentlige tjenester som virkelig håver inn penger, ikke kan ha en privatperson som sjef, men heller staten som sjef, og dermed tjener vi alle på det! Vi har et helsesystem som gir oss gratis pleie, via skatten vår som alle betaler. Det er akkurat som om hvis du for eksempel kommer i en ulykke og trenger en operasjon, så betaler alle i Norge en liten sum hver for å hjelpe deg.

Det kan oppstå problemer hvis denne skatten blir brukt på andre unødvendige ting, men det er en annen sak.

Jeg tror jeg har fått sagt mye, og fått ut mange av tankene mine nå. Deilig. :)
Takk for at du leste!

-T

8 kommentarer:

Anonym sa...

For det var IKKE langt da:P

TobiasRA sa...

Ikke syt, men les. ;)

TobiasRA sa...

Jeg måtte få det ut. Jeg tenker på mange ting, jeg, vettu. :)

Anastasia sa...

Jeg er imponert over at du klarte å holde en fornuftig tone over så lang tid.
Det var interessant lesing og jeg er enig i mye av det du sier!

TobiasRA sa...

Endelig forstår du hva jeg mener. ;)

Anastasia sa...

Men du har jo selv sagt, også skrevet. At du har forsterket dine meninger drastisk for å terge meg :P Og som sagt, jeg lar meg terge. Tuhu

TobiasRA sa...

Det jeg har sagt og tegnet (på hender og tavler) om kommunisme, har vært for å terge deg og Tina. :)

Og til en viss grad har jeg lykkes. ^^)

Unknown sa...

Kammerat:D du har jo skjønt det! du har jo nesten skjønt det bedre enn meg;P