torsdag 9. april 2009

Våg å stille spørsmål! Våg å tenke selv!

"Who are we? I ask you ... for what crime did we die?
They're throwing a party! Doesn't anyone cry?!
Is it True? Am I nothing?! How could it be?
Don't they also have babies, just like me?
It is war they say, of which death is a part.
How blind they've become, How hardened of heart.
Did someone say hero? To whom do they speak?
A victory claimed for killing the weak?!
Why are they happy? Why are they proud? Don't they know that I'm cold in my burial shroud?"

Operasjon "Iraqi Freedom" ble igangsatt i 2001 etter angrepet på Twin Towers, og har i alle disse lange årene fått mye mediablest. Krigen kan for mange, og meg inkludert, minne om en meningsløs, blodig stillingskrig.

Jeg mistet troen på Irakisk frihet etterhvert som jeg begynte å forstå mer og mer av hva hele konflikten dreier seg om.
Kort sagt så skal den amerikanske hæren rette opp landet, få det på rett kjøl økonomisk og industrielt og banke Taliban og alle disse små plagåndene. Problemet, som jeg ser det, er at det er i framtiden vanskelig å bygge opp et land når man allerede har drept mesteparten av befolkningen i en destruktiv, langtrekkende krig, som vi nå ser.



Egentlig skal jeg ikke oppsummere alt rundt denne krigen, men heller skrive noen egne tanker og kanskje resonnere litt. Den egentlige grunnen til at jeg skriver dette er vel fordi jeg har blitt nokså opphisset av all den fanatiske imperialismen til amerikanere på for eksempel YouTube og deres hedring av "heltene som bekjemper djevelen og hjelper Irak mot en bedre framtid" osv osv, bla, bla.

For det første, vil jeg bare understreke at USA er et rart land, med en annen kultur. De har alltid vært stolte over sin egen styrke, og de kalles jo ikke "Storebror" for ingenting. Helt siden den andre verdenskrig har USA ført kriger mot forskjellige land, ofte på grunn av antatt terrorisme eller for å bekjempe den tilstedeværende kommunismen. Eksempler er Vietnamkrigen som USA måtte trekke seg ut av, grunnet for blodige og meningsløse omstendigheter og bilder av drepte uskyldige vietnamesere, Gulfkrigen ,- samt Koreakrigen.

Men hva er egentlig USAs grunn til å gå til krig mot Irak? Å stille et slikt spørsmål leder til flere svar, og mange av dem kan også kategoriseres som konspirasjonsteorier. En teori, som faktisk jeg personlig mener KAN være sann, er teorien om at Twin Towers ble ødelagt av USAs regjering, som et påskudd for å gå til krig mot Irak. Irak innehar mange rike oljefelter og naturlige rikdommer, så det er ikke usannsynlig, når man tenker grundig over det.

Det finnes flere argumenter som støtter denne teorien. For det første mener enkelte eksperter at vrakrester og selve den ødelagte bygninsstrukturen og bygningsskjelettet vitner om demolisjonsarbeid, det vil si sprengningsarbeid, framfor flystyrt. Et annet argument er at hva vet vi egentlig om Osama Bin Laden? Hvordan kan en "huleboer" som ham styre og organisere et slikt nøyaktig, kirurgisk angrep mot slik en mektig nasjon som USA? Det finnes mange argumenter, men det mest rystende argumentet er vel egentlig det såkalte "blackbox-argument". Alle fly har en eller to blackbox eller svartbok, som noterer og loggfører ALL aktivitet i et fly, samt all radiokommunikasjon.

Det som da er rart er at man ikke har funnet denne boksen i flyvrakene, selvom de er designed slik at de alltid skal overleve et krasj. Denne boksen finner ingen, den er borte vekk. Men vi har jo naturligvis funnet passportet til en av terroristene! Åja! Jeg glemte at papir og annet lett materiale IKKE brenner opp, mens brannbeskyttede stålbokser brenner opp med en gang!

Har du forresten sett filmen av Bush når han får nyheten om 11. September? Han nikker og fortsetter å høre på barna i klassen på skolen han besøker lese opp alfabetet.

Over til krigen igjen. Den amerikanske krigen burde for lengst være over, og hvis ikke Obama sender sine tropper hjem snart, selvom jeg har hørt at han skal det, og generelt forandrer USAs politikk mot verdenssamfunnet, så vil jeg faen meg... begynne å gråte. Og imperialisme suger, forresten. Sjekk ut noen "patriotiske, heltete" filmer på YouTube.

Mer får jeg ikke ut akkurat nå, så sorry-borry. Nå går jeg og spiser pizza.

Ingen kommentarer: